مخلوط کن بتن یا تراک میکسر

مخلوط کن بتن یا تراک میکسر چیست

کامیون مخلوط کن بتن یا تراک میکسر چیست ؟

اصلی ترین مرحله در ساختمان سازی آماده کردن بتن و بتن ریزی می باشد. بتن ماده ای پر کاربرد در ساختمان سازی است  که از سه ترکیب آب، سیمان و سنگ دانه ها (شن ،ماسه یا سنگ) تهیه می شود. برای انجام فرآیند ترکیب مصالح و ساخت بتن، از ماشین آلات و دستگاه های زیادی استفاده می کنند که یکی از آن ها کامیون مخلوط کن بتن یا تراک میکسر می باشد.

تراک میکسرها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.

اگر شما نیز قصد خریداری تراک میکسر یا ماشین آلات ساختمانی دارید، می توانید به گروه سپاهان ماشین واقع در اصفهان که تولید کننده ی محصولاتی مانند دستگاه جدول زن، دستگاه بلوک زن، بلوک زن اتوماتیک، جدول زن اتوماتیک و … هستند مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را با تراک میکسر ها، انواع آن و مشخصاتی که دارند بیشتر آشنا کنیم.

تراک میکسر به چه معناست:

تراک میکسرها نوعی کامیون است که برای حمل و نقل بتن از محل تولید که کارگاه یا کارخانه و یا برای حمل از محل پروژه ی ساخت و ساز به محل بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. حال که با تراک میکسر ها آشنا شدید، در ادامه ی مقاله قصد داریم شما را با انواع آن آشنا کنیم.

انواع تراک میکسر:

تراک میکسرها بر اساس ظرفیت، نوع انتقال و مشخصات فنی که دارند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. ظرفیت تراک میکسر ها از ۶ تا ۱۲ متر مکعب متغیر است که تا ظرفیت ۸ متر مکعب از موتور چهار سیلندر ساخته شده است و در ظرفیت ۸ تا ۱۲ متر مکعب، موتور ۶ سیلندر در آن ها به کار رفته شده است.

کامیون مخلوط کن بتن یا تراک میکسر

تراک میکسرهای پمپ دار:

تراک میکسرهای پمپ دار از به صرفه ترین تراک میکسرها هستند که به دلیل داشتن پمپ قابلیت این را دارند که بتن ها را تا ارتفاع های بیشتر و دورتری حمل و آن ها را تخلیه می کنند. قیمت این مدل کامیون نسبت به بقیه ارزان تر می باشد .

تراک میکسر حجمی :

این مدل تراک میکسر از ترکیب دو دستگاه به نام های دستگاه بچینگ و میکسر متحرک تشکیل شده که همین ویژگی باعث افزایش کارایی و کیفیت بالای آن شده است .

تراک میکسر های حجمی ویژگی های خاصی دارند به عنوان نمونه ؛

این مدل کامیون ها دارای مخزن جداگانه می باشند که شما می توانید مخلوطی از مصالح را در آن ذخیره نگه دارید. هم چنین قابلیت اندازه گیری مواد و مصالحی که باید با بتن مخلوط شوند را دارند که این باعث صرفه جویی در هزینه ها و میزان مصرف مصالح می شوند.

از مزیت دیگر این تراک میکسرها به پمپ دار بودن آن ها می توان اشاره کرد که علاوه بر بتن سازی می توانند توسط پمپی که دارند مسیر طولانی تری را برای حمل و تخلیه ی بتن بپیمایند.

تراک میکسر های بتن استاندارد:

از این تراک میکسرها صرفاً برای انتقال بتن استفاده می کنند. به ویژه در پروژه های ساختمانی که نیاز به بتن ریزی های زیاد دارند، این مدل تراک میکسرها با ظرفیت ۲ تا ۸ متر مکعبی که دارند گزینه ی مناسبی برای انتقال بتن می باشند.

تراک میکسر سنگین:

این دستگاه به دلیل داشتن دو دیفرانسیل دارای موتورهای قوی می باشد که به همین دلیل به آن ها تراک میکسرهای سنگین گفته می شوند. موتور این تراک میکسرها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند از هر مسیری عبور کنند و از آن ها در هر سطح زمینی بدون این که با مشکل روبه رو شوند استفاده می کنند. به دلیل حجم بالایی که این مدل دستگاه ها دارند قادر به حمل و تخلیه ی مقدار زیادی از بتن هستند و در پروژه های بزرگ ساختمانی مانند: پل سازی بیشتر از این مدل کامیون ها استفاده می کنند.

تراک میکسرهای بتن کارگاهی:

از دیگر تراک میکسر هایی که می توانند در مسیرهای صعب العبور تردد کنند، تراک میکسر های بتن کارگاهی می باشند. این مدل دستگاه توانایی حمل و تخلیه ی ۱۰۰متر مکعب بتن را در روز دارد و برای پروژه های دور افتاده مناسبند. در دو قسمت این کامیون از بچینگ وزنی استفاده شده است که چرخش و مخلوط کردن دیگ بتن را کنترل کنند.

کامیون های بچینگ متحرک:

این مدل کامیون ها شباهت زیادی به تراک میکسر های حجمی دارند، با این قابلیت که آن ها هم می‌توانند مواد و مصالح خام را در خود نگهداری کنند و در حال حرکت به سمت پروژه نیز می توانند مصالح را باهم  ترکیب و حتی اندازه گیری کنند.

مخلوط کن بتن یا تراک میکسر چیست

نکات قابل توجه در زمان استفاده از تراک میکسرها:

زمانی که از این تراک میکسر ها استفاده می کنید، برای این که طول عمر بیشتری داشته باشند و دیرتر خراب شوند و مصالح داخل آن ها بصورت اولیه و بدون تغییر مورد استفاده قرار بگیرند. یک سری نکات را باید رعایت کنید که به شرح زیر می باشند.

زمانی که در جریان هستید که مسافتی که قرار است کامیون طی کند طولانی است و این مسیر با ترافیک همراه است بهتر است مصالح در داخل آن به صورت خشک قرار بگیرند و بعد از رسیدن به پروژه آن ها را ترکیب کنید، چرا که اگر از مخلوط کردن آن ها زمان زیادی بگذرد، بتن سفت و غیر قابل استفاده می شود.

برای این که از کیفیت بتن آماده شده کاسته نشود بهتر است، فاصله بتن سازی تا زمان استفاده از آن بیشتر از ۴۵ دقیقه نشود.

هنگام بتن سازی، نسبت آب به سیمان کم تر از  ۴/۰ و حداکثر سنگدانه بتن بیش تر از ۵۰ میلی متر و هم چنین میزان بتن اسلامپ کم تر از ۴۰میلی متر نباید در دستگاه قرار بگیرد.

طبق توضیحاتی که داده شد، تراک میکسر ها فرایند بتن سازی را راحت تر کرده اند و شما در پروژه های عمرانی متفاوت برای افزایش روند عملیات می توانید، از تراک میکسر مورد نظر استفاده کنید.

سپاس که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید. امیدوارم با تراک میکسر ها و روند کار آن ها آشنا شده باشید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.