فرآیند گیرش و عمل آوری بتن

فرآیند گیرش و عمل آوری بتن چیست؟

فرآیند گیرش و عمل آوری بتن چیست

در اکثر سازه ها یا ساختمان ها استفاده از سیمان در ساخت و ساز بسیار ضروری است، زیرا یکی از محصولاتی است که در کارهای سازه ای و بنایی بسیار کاربرد دارد، اما تعداد کمی از افراد زمان گیرش بتن را که زمان سفت شدن آن است می دانند. بنابراین اگر می خواهید این اطلاعات را بدانید به جای درستی آمده اید. یکی از اولین نکاتی که باید بدانید این است که سیمان محصولی است که در هر ساختمانی فرآیندهای مختلفی را طی می کند به طوری که مخلوط مورد استفاده تا زمان اجرا و کارکردن مناسب ترین و بهینه ترین قوام را داشته باشد. و پس از اعمال فرآیند دیگری را طی می کند که شروع به سفت شدن می کند.

گیرش بتن در ساختمان چقدر طول می کشد؟

پس از بتن ریزی، بتن ظریف است و به راحتی آسیب می بیند؛ انتظار برای خشک شدن بتن می تواند صبر شما را لبریز کند. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که هدف نهایی فقط سرعت خشک شدن و سخت شدن بتن نیست، بلکه کیفیت بتن است.

اجازه دادن به افراد و ماشین آلات سنگین برای عبور از روی بتن قبل از خشک و سفت شدن، یکپارچگی دال بتنی را به خطر می اندازد. این مقاله در مورد خشک کردن و عمل آوری بتن و اینکه چرا برای کارهای بتن شما ضروری است صحبت می کند.

مشاهده نمونه محصولات دستگاه بلوک زن در مجموعه سپاهان ماشین

فرآیند گیرش و عمل آوری بتن

عمل آوری بتن چیست ؟

عمل آوری بتن فرآیند سخت شدن آن است. بتن عمدتاً حاوی آب، سیمان و سنگدانه است. هنگامی که این مواد با هم مخلوط می شوند، یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که باعث چسبیدن آنها به هم می شود. در طی این فرآیند، بتن متخلخل می شود و آب به آرامی از طریق مویرگ های بتن تبخیر می شود. با این حال، برای اینکه بتن به طور موثر عمل کند، باید رطوبت وجود داشته باشد، و برای اینکه بتن به درستی گیرش کند، باید مدام به آن آب اضافه کنید. می توانید برای جایگزینی آبی که تبخیر می شود، آب را به سطح بتن اضافه کنید یا برای جلوگیری از تبخیر آب از بتن در وهله اول، بتن را آب بندی کنید.

بتن چگونه خشک می شود؟

بتن با تبخیر خشک می شود. آب داخل بتن از سطح بتن تبخیر می شود. با تبخیر این آب، آب بیشتری از داخل بتن از طریق مویرگ ها به سطح حرکت می کند تا جایگزین آب تبخیر شده شود. اگر هوای اطراف بتواند آب بیشتری را تا خشک شدن بتن نگه دارد، فرآیند تبخیر ادامه می یابد.

خشک کردن بتن در مقابل عمل آوری بتن

این اصطلاحات به جای هم استفاده می شوند، اما نباید اینطور باشند. خشک کردن بتن فرآیند آبگیری است که به بتن اجازه می دهد تا به شرایط رطوبتی مناسب برای استفاده مورد نظر خود برسد.

از سوی دیگر، عمل آوری فرآیند هیدراتاسیون است که رطوبت، زمان و دمای مناسب را برای بتن فراهم می کند تا به خواص مورد نظر برای استفاده مورد نظر دست یابد.

بسیاری از مشتریان نگران خشک شدن بتن هستند، اما باید نگران عمل آوری بتن باشند. شما می توانید بتن کاملا خشک اما ضعیفی داشته باشید که می تواند برای پروژه مضر باشد. هنگامی که بتن خیلی سریع رطوبت خود را از دست می دهد، می تواند از عمل آوری بتن نیز جلوگیری کند.

چه مدت طول می کشد تا فرآیند عمل آوری بتن انجام شود؟

فرآیند عمل آوری بتن پیوسته است و حدود 28 روز طول می کشد تا بتن به مقاومت مناسب خود برسد. با این حال، بتن می تواند قبل از 28 روز استفاده شود. پس از هفت روز، بتن تا حدی سفت می شود و می تواند امکان تردد وسایل نقلیه و ماشین آلات سبک را فراهم کند، اما پس از 28 روز، بتن به طور کامل سفت می شود.

فرآیند گیرش و عمل آوری بتن

مشاهده نمونه محصولات بلوک زن اتوماتیک در مجموعه سپاهان ماشین

چه مدت طول می کشد تا بتن خشک شود؟ یا زمانی که فرآیند گیرش بتن طول می کشد

گیرش به فرآیندی گفته می شود که سیمان هنگام شروع به سخت شدن به دلیل از بین رفتن خاصیت شکل پذیری خود طی می کند و زمان تخمینی شروع گیرش حدود 2 ساعت است و در 24 تا 48 ساعت به حداکثر خود می رسد. اگرچه مدت زمانی که طول می کشد می تواند بسیار متفاوت باشد، به گفته کارشناسان ساخت و ساز حتی می تواند بسیار بیشتر از آنچه در بالا ذکر شد باشد. و این به این دلیل است که عوامل زیادی در تنظیم دخالت دارند، هم محصول یا محصولات مورد استفاده در کار و هم شرایط محیطی موجود، به طوری که فرآیند گیرش تحت تأثیر رطوبت بیش از حد و دما قرار می گیرد.

اما سازندگان و سنگ ‌تراشان با تجربه اطمینان می‌دهند که معمولاً همیشه حدود 10 یا حداکثر 12 ساعت طول می‌کشد، و بررسی مداوم فرآیند برای اتخاذ مناسب ‌ترین اقدامات ضروری است. در حدود 4 روز امکان حذف قالب ها وجود دارد، زیرا سیمان از قبل مقاومت مناسب تری دارد و پس از 31 روز زمانی است که بتن به حداکثر مقاومت خود می رسد. به یاد داشته باشید که تنظیم و خشک کردن متفاوت است.

چه عواملی بر فرآیند عمل آوری بتن تأثیر می گذارد؟

عمل آوری باعث افزایش مقاومت فشاری، بهبود ریزساختار بتن و افزایش قابلیت سرویس دهی آن می شود. با این حال، برخی از عوامل بر عمل آوری بتن تأثیر می گذارد. از جمله آنها عبارتند از:

دما: در شرایط گرم، آب سریعتر تبخیر می شود، به این معنی که بتن سریعتر عمل می کند. هنگامی که دمای بتن سرد می شود، هیدراتاسیون کند می شود. از طرف دیگر، دمای بالا برای بتن مشکل ساز است، زیرا فرآیند هیدراتاسیون باعث تولید گرما می شود. این می تواند به سرعت منجر به اختلاف دما شود که باعث ایجاد ترک در بتن می شود. در حالت ایده آل، دمای مناسب برای عمل آوری بتن باید بین 10 تا 30 درجه سانتیگراد باشد.

محتوای رطوبت: برهمکنش آب با سیمان فرآیند پخت را تسهیل می کند. اگر آب کمتری وجود داشته باشد، بتن سریعتر عمل می کند. این بدان معنی است که بتن به استحکام کامل خود نمی رسد، زیرا اتصالات کمتری تولید می شود. با این حال، مقاومت بتن به رشد این پیوندها در زمینه بتن بستگی دارد. اگر آب بیش از حد وجود داشته باشد، فرآیند پخت بیشتر طول می کشد، اما بتن به مقاومت مورد نظر می رسد.

طراحی اختلاط بتن: طرح اختلاط بتن شامل تهیه مخلوطی از موادی است که به بتن کمک می کند تا به دوام و استحکام مطلوب دست یابد. افزودن یک تسریع کننده به مخلوط بتن زمان گیرش را تسریع می کند، اما بتن شما ممکن است در مقایسه با بتن معمولی مقاوم نباشد. نسبت آب و سیمان نیز بر میزان گیرش بتن تأثیر می گذارد.

نوع روش عمل آوری: روش های مختلف عمل آوری بر خشک شدن و عمل آوری بتن تأثیر می گذارد. برخی از روش های عمل آوری عبارتند از پخت در آب، روش نگهداری آب، کاغذ ضد آب و غشاهای شیمیایی.

روش پخت بر احتباس آب در زمینه بتن تأثیر می گذارد و بر فرآیند هیدراتاسیون تأثیر می گذارد. استفاده از کاغذ ضد آب در مناطق بادخیز اهمیت ویژه ای دارد، زیرا باد زیاد باعث تسریع هیدراتاسیون بتن و ایجاد ترک خوردگی بتن و مقاومت کم آن می شود.

عمل آوری مرطوب همچنین تضمین می کند که سطح بتن دائما هیدراته می شود. این شامل استفاده از پتوهای مرطوب و قرار دادن آنها بر روی سطح بتن است. این پتوها اغلب با آب پاشیده می شوند تا رطوبت را در داخل آن به دام بیندازند.

فرآیند گیرش و عمل آوری بتن

مشاهده نمونه محصولات دستگاه جدول زن در مجموعه سپاهان ماشین

نحوه تسریع فرآیند خشک کردن و گیرش بتن

برای تسریع روند خشک شدن بتن می توانید چندین کار انجام دهید. در مخلوط بتن باید از مقدار مناسب آب استفاده کنید. آب بیش از حد به این معنی است که آب بیشتری وجود خواهد داشت که باید تبخیر شود، که به معنی زمان خشک شدن طولانی تر است.

همچنین می توان با استفاده از سیمان بیشتر در مخلوط بتن، زمان خشک شدن را کاهش داد. با این حال، این می تواند یک خطر ساخت و ساز باشد زیرا بتن در معرض ترک خوردن به دلیل جمع شدگی قرار می گیرد.

همچنین بهتر است از عوامل آب بندی و عمل آوری خودداری شود، زیرا می توانند از تبخیر از سطح بتن جلوگیری کنند و در نتیجه زمان خشک شدن را افزایش دهند. همچنین از گشاد شدن بیش از حد سطح بتن خودداری کنید، زیرا می تواند برخی از منافذ بتن را مسدود کرده و زمان خشک شدن را افزایش دهد.

همچنین می توانید از رطوبت گیرها برای از بین بردن رطوبت هوا استفاده کنید که روند خشک شدن کلی بتن را نیز بهبود می بخشد.

سخن پایانی

عمل آوری بتن فرآیندی حیاتی است و مقدار، مقاومت بتن و کاربرد بتن بر روش عمل آوری و مدت زمان آن تأثیر می گذارد. برای دریافت بهترین نتایج لازم است از تامین کنندگان معتبر بتن مشاوره بگیرید.

عمل آوری مناسب بتن بر استحکام، دوام و ضد آب بودن آن تأثیر می گذارد. برای عمل آوری رضایت بخش، بتن باید در هفت روز اول به طور مداوم مرطوب باشد. زمان عمل آوری و خشک شدن بتن از عوامل حیاتی موثر بر برنامه ریزی پروژه های ساختمانی است و کوتاه شدن این زمان به معنای صرفه جویی قابل توجه در هزینه های ساخت و ساز است. بنابراین اگر در خط تولید قطعات بتنی و خط تولید کفپوش بتنی مشغول به فعالیت هستید بهتر است به نکات گفته شده در این مقاله توجه کافی داشته باشید تا در حین اجرای کار دچار مشکلی نشوید.

با سپاس از شما عزیزان که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.