ساخت و ساز با بلوک بهتر است یا آجر؟

ساخت و ساز با بلوک بهتر است یا آجر؟

ساخت و ساز با بلوک بهتر است یا آجر؟

آیا قصد دارید خانه رویایی خود را بسازید که بادوام و مستحکم باشد؟ ساختن خانه خود می تواند جایگزین بسیار جالبی برای بسیاری از افرادی باشد که به دنبال خانه جدید هستند. مهم است که بدانیم بازار خرید و فروش املاک محدود است و یافتن چیزی که متناسب با نیازهای شما باشد، چه از نظر فضا یا بودجه، تا حدودی دشوار است. بنابراین، برای ساخت و ساز باید بدانید که با در نظر گرفتن ویژگی های موقعیت زمین و کاربری که به ملک خود خواهید داد، به چه مصالح ساختمانی نیاز خواهید داشت.

قبل از شروع ساخت و ساز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

جنبه های مختلفی وجود دارد که باید قبل و در حین ساخت یک ملک مورد توجه قرار گیرد. یکی از مهمترین آنها تعیین نوع فونداسیون و سازه ای است که ساخت و ساز شما خواهد داشت. ایمنی شما و دمای خانه در هر فصل از سال به این بستگی دارد. برای این تصمیم باید نوع کاری که انجام می شود در نظر گرفت، در این مورد صحبت از خانه یا آپارتمان برای کاربری مسکونی است. بنابراین در مقاله امروز از مجموعه دانستنی های تخصصی بلوک و جدول شرکت ماشین سازی سپاهان می خواهیم به طور تخصصی در مورد انتخاب بین بلوک و جدول و مزایای هر کدام در ساختمان سازی صحبت کنیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ساخت و ساز با بلوک یا آجر؟

هنگام ساخت خانه یا ساختمان باید عوامل زیادی را در نظر گرفت که یکی از مهمترین آنها در ساخت و ساز انتخاب ساخت با آجر یا بلوک بتنی است. اگرچه امر ساخت و ساز به این صورت بستگی زیادی به بودجه، نوع سازه ای که ساخته می شود و برای چه چیزی مورد استفاده قرار می گیرد، دارد. انواع مختلفی از مصالح ساختمانی وجود دارد، و اگرچه بسیاری از آنها را می توان برای یک هدف مورد استفاده قرار داد، اما هر یک ویژگی های خاص خود را دارند که آنها را برای کاربردهای خاص منحصر به فرد می کند.

آجر چیست و چگونه ساخته می شود؟

آجر عنصری است که بر پایه خاک رس و آب ساخته شده است. برای شکل دادن به آن از قالب ها استفاده می شود. سپس آن را در فر با دمای معین قرار می دهند تا بپزد. در نهایت آن را زیر نور خورشید می گذارند تا به مقاومت نهایی خود برسد.

مانند بلوک، این یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی است. آجر یک عنصر پایدار و بادوام برای ساخت و ساز است. ترکیب آن بر اساس خاک با کیفیت، یعنی عاری از رسوبات شور است. علاوه بر این، ویژگی آن یک ماده حرارتی است که برای حفظ دمای دلپذیر در هر زمان از سال ایده آل است. مثلاً در فصول گرم خانه خنک می ماند و در فصل سرد گرم می ماند.

آجر

مزیت استفاده از آجر نسبت به بلوک

برخلاف بلوک بتنی، آجر در فصل بارندگی عایق رطوبتی بیشتری دارد و همچنین رطوبت کمتری در خاک دارد. علاوه بر این، آجر یک عایق صوتی خوب است. آجر توخالی بهترین انتخاب برای سازه های دیواری است، در حالی که آجر توپر برای سازه هایی با بار زیاد استفاده می شود.

حال سوال این است که از آجر معمولی استفاده کنیم یا آجر توخالی و موارد استفاده از هر نوع آجر

آجر توخالی برای زنجیر کردن سازه های دیوار استفاده می شود، در حالی که آجر معمولی به عنوان حامل بار فشاری استفاده می شود، بنابراین برای سازه هایی با بارهای بزرگ بسیار بهتر عمل می کند. برای ساخت یک دیوار خارجی، انجام آن با آجر توخالی بسیار ارزان تر است، زیرا در مقایسه با آجر توخالی تقریباً 25٪ صرفه جویی می شود.

بلوک ساختمانی چیست و چگونه ساخته می شود؟

ساخت بلوک و آجر بسیار متفاوت است، اما به ما کمک می کند تا تفاوت کیفیت و مقاومت را درک کنیم. بلوک عنصری است که با پایه بتنی ساخته شده است که با استفاده از قالب ها و با مشخصات کنترل شده تشکیل شده است. به عنوان مثال، فرمول ها و مقادیر خاصی از آب، شن و ماسه و بالاتر از همه، سیمان و سایر ترکیبات وجود دارد.

بلوک بتنی با سیمان و ماسه ساخته شده و از آجر بزرگتر است. به همین دلیل، مزیت آنها این است که در مقایسه با آجر، بلوک های کمتری برای ساخت خانه مورد نیاز است. علاوه بر این، دیوارهایی که با این ماده ساخته می شوند، گچ کاری راحت تری دارند و به ماسه و سیمان کمتری نیاز دارند. از سوی دیگر، بلوک های بتنی عموماً قیمت بیشتری نسبت به آجر دارند. با این حال، مزایای ذکر شده تضمین کننده منافع و پس انداز طولانی مدت است.

بلوک ساختمانی

بلوک مورد نیاز برای ساخت و ساز را از کجا می توانید تهیه کنید؟

در کارخانه های بلوک سازی، تمام بلوک های بتنی با استفاده از دستگاه بلوک زن اتوماتیک با کیفیت بالا تولید می شوند. مهم است که همه تصمیمات را به سازنده یا پیمانکار نسپارید. اگر شما به عنوان سرمایه گذار، مزایا و معایب مصالح ساختمانی را بدانید، می توانید مطمئن شوید که از مناسب ترین متریال استفاده می کنید.

اگر دوست دارید با انواع دستگاه هایی که بلوک های بتنی را تولید می کنند آشنا شوید و بدانید هر یک چه ویژگی و کاربرد هایی دارند به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه دستگاه بلوک زن مراجعه نمایید.

مزیت بلوک نسبت به آجر

یکی از مزایای بلوک بتنی این است که به سرعت ساخته می شود و تراز کردن آنها آسان تر است، از این رو بقیه موارد دارای معایب بسیاری هستند. به همین دلیل است که خانه های ساخته شده به صورت سری با بلوک ساخته می شوند تا هزینه ها کاهش یابد و کار در زمان کمتری انجام شود.

تفاوت های بلوک و آجر در ساخت و ساز ساختمان

از نظر اقتصادی آجر بهتر است یا بلوک ؟

وقتی صحبت از اقتصاد به میان می‌آید، بهترین گزینه بلوک‌های بتنی است ( این ماده ای است که با سیمان ساخته می شود و سوراخ هایی با سبک های مختلف ایجاد می کند، با سطحی که عموماً متخلخل است ) ، زیرا از مخلوط سیمان کمتری استفاده می‌کند و به دلیل سبک ‌تر بودن، سریع ‌تر در جای خود قرار می‌گیرد. در این مورد باید مشکل حرارتی در نظر گرفته شود. اما با توجه به دوام و استحکام در یک خانه، بهترین گزینه آجر خواهد بود.

هزینه ها

اگرچه، هزینه ها بین هر محصول متفاوت است، هر دو بلوک و آجر نسبتا ارزان هستند. بسته به سبک محصولی که تصمیم به استفاده از آن گرفته می شود، میزان سیمان مورد نیاز متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که بلوک امکان بهینه سازی هزینه ها را از ابتدای کار و در دراز مدت می دهد.

کدام یک دی اکسید کربن بیشتری را به اتمسفر می فرستد

با توجه به دوام و استحکام در یک خانه، بهترین گزینه آجر خواهد بود، علاوه بر این که مصرف انرژی نسبی کمتری نسبت به بلوک دارد، دی اکسید کربن کمتری وارد جو خواهد کرد.

به عنوان مثال: اگر می خواهید خانه ای به مساحت 36 متر مربع با بتن ریخته گری و قالب بسازید، 12 تن دی اکسید کربن (CO2) را وارد جو می کنید.

اگر همین خانه با بلوک های سیمانی ساخته می شد، 6 تن دی اکسید کربن را وارد جو می کرد.

خانه ای که با آجر ساخته شود تنها 2 تن دی اکسید کربن به ما می دهد.

بیشتر بخوانید: خط تولید قطعات بتنی

کدامیک دما را بهتر عایق می کند؟

آجر به عنوان عایق دما بسیار بهتر از بلوک عمل می کند، در منطقه ای که بسیار سرد است خانه گرما را حفظ می کند، برعکس دمای بیرون بالا می ماند اما در داخل آن دمای خفه کننده کمتری را حفظ می کند.

در مطالعات خاصی در این زمینه با نمونه های متعدد از آجرها و بلوک های مختلف نشان داده اند که با قرار دادن یخ خشک در داخل آجر و بلوک، اختلاف افت دما در بلوک 22 درجه سانتی گراد بیشتر از آجر صنعتی در تنها 25 درجه است.

بنابراین، نتیجه گیری می شود که آجر در عایق حرارتی کارآمدتر است، زیرا ضریب هدایت حرارتی در بتن بیشتر از خاک رس است.

آجر یا بلوک عایق بیشتری نسبت به رطوبت دارند؟

آجر در مواقع بارندگی و رطوبت در خاک نسبت به بلوک بتنی انزوای بیشتری از رطوبت را نشان می دهد. یکی دیگر از مزایای آجر نسبت به بلوک این است که صدا را بسیار بهتر عایق می کند.

عملکرد این دو ماده هنگام ساخت گچ برای لوله ها

آجر را می توان راحت تر از بلوک بدون شکستگی کامل تراشید، زیرا بلوک تمایل به شکستگی کامل دارد و هنگام آب بندی سوراخ های ایجاد شده، چسبندگی کمی به ملات دارد.

سخن پایانی

مهمترین مزیت آجر نسبت به بلوک این است که به عنوان عایق دما، صدا و رطوبت بهتر عمل می کند. در حالی که مزایای بلوک بتنی این است که به سرعت ساخته می شود و تراز کردن آنها آسان تر است. هر دو متریال دارای مزایا و معایبی هستند که در صورت شناخته شدن می توانند نهایت استفاده را از ماده انتخاب شده ببرند.هم بلوک بتنی و هم آجر یک ماده پایه است، یعنی پایان نهایی خانه نخواهد بود.

 با این حال، بسیاری از مردم دوست دارند دیوارها را از بلوک و برخی دوست دارند از آجر بسازند. از سوی دیگر، در حال حاضر کاربردهای تکمیلی زیادی برای دیوارها و روش‌های مختلف قرار دادن آن‌ها وجود دارد که با سلیقه‌ های مختلف سازگار است. مصالح ساختمانی تطبیق پذیری بالایی دارند که به آنها اجازه می دهد تا با سبک زیبایی شناختی و معماری هر مشتری سازگار شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.