لیست مصالح و مواد ساختمانی و کاربرد آنها

چه مصالح ساختمانی در ساختمان سازی به کار می رود؟

لیست مصالح و مواد ساختمانی و کاربرد آنها

مصالح ساختمانی به آن دسته از مواد خام اولیه یا معمولاً محصولات ساخته شده گفته می شود که در کار ساخت و ساز ساختمان یا در کارهای مهندسی عمران ضروری هستند. آنها اجزای اصلی ساخت و ساز یا مصالح معماری یک ساختمان یا انواع دیگر سازه ها هستند. به عنوان مثال: گرانیت، سنگ مرمر،چوب و …

از قدیم الایام بشر با استفاده از عناصر و ترکیبات موجود در طبیعت توانسته کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد و همین امر باعث شده است که در ساختمان سازی نوآوری هایی برای راحتی بیشتر، مقاومت بیشتر در برابر بلایا و خطرات ایجاد کند. در این فرآیند، انسانها مجبور شده است در مورد مصالح ساختمانی و استفاده از آنها بیاموزد تا بداند چگونه مناسب ترین آنها را در هر مناسبت انتخاب یا تولید کنند.

در این فرآیند، مخلوط ها، مواد جدید و مصنوعی و طرح های هوشمند جایگاه ممتازی در تاریخ معماری و مهندسی عمران داشته اند. بسیاری از مصالح ساختمانی، محصولات تولیدی صنایع اولیه هستند، در حالی که برخی دیگر به عنوان مواد خام و یا در حالت نیمه خام هستند. بیایید ببینیم لیست مصالح ساختمانی برای یک ساخت و ساز چه می تواند باشد. البته برای انتخاب مناسب ترین مصالح باید عواملی مانند آب و هوا یا منطقه را در نظر گرفت. ساختن در ساحل مانند کوهستان نیست.

چه مصالح ساختمانی در ساختمان سازی به کار می رود؟

بسته به نوع ماده اولیه ای که از آن ساخته می شود، چهار نوع مصالح ساختمانی وجود دارد:

سنگی: آنها موادی هستند از یا از سنگ ها، سنگ ها و مواد آهکی، از جمله مواد چسبنده (که با آب مخلوط می شوند تا خمیری ایجاد شود) و سرامیک و شیشه که از خاک رس، گل و سیلیس که در معرض فرآیندهای پخت در کوره ها در دمای بالا قرار می گیرند، به وجود می آیند.

فلزی: آنها موادی از فلز هستند، بدیهی است که به شکل ورق (فلزات چکش خوار) یا رشته ها (فلزات انعطاف پذیر) هستند. در بسیاری از موارد از آلیاژها استفاده می شود.

مواد طبیعی: در میان انواع مصالح ساختمانی طبیعی می توان به چوب، مصالح سنگی (مرمر، تخته سنگ، گرانیت و غیره)، فلزاتی مانند آهن، فولاد، مس، آلومینیوم و غیره اشاره کرد.

مصنوعی: آنها موادی هستند که محصول فرآیندهای تبدیل شیمیایی هستند، مانند آنهایی که با تقطیر هیدروکربنی یا پلیمریزاسیون (پلاستیک) به دست می آیند.

نمونه هایی از انواع مصالح ساختمانی

لیست مصالح و مواد ساختمانی و کاربرد آنها

1- سنگ گرانیت. این سنگ که به عنوان ” Igneous rock” شناخته می شود، یک سنگ آذرین است که اساساً توسط کوارتز تشکیل شده است. با توجه به جذابیت و پرداخت صیقلی که دارد در خط تولید سنگفرش برای ساخت سنگ‌ فرش و ساخت دیوارها و کف (به ‌صورت دال)، روکش ‌ها به ‌طور گسترده استفاده می‌شود. و به دلیل پتانسیل تزئینی آن یک سنگ داخلی محسوب می شود.

2- سنگ مرمر. این سنگ دگرگونی که به شکل تخته یا کاشی بسیار مورد توجه مجسمه سازان گذشته است، معمولاً با تجمل همراه است، اگرچه امروزه بیش از هر چیز برای کف، پوشش یا جزئیات خاص معماری استفاده می شود.

3- سیمان. این ماده چسبنده ای است که از مخلوطی از سنگ آهک و خاک رس تشکیل شده که کلسینه شده، آسیاب شده و سپس با گچ مخلوط شده است که خاصیت اصلی آن سخت شدن در تماس با آب است. در ساختمان سازی به عنوان یک ماده ضروری، در مخلوط با آب، شن و ماسه، برای به دست آوردن ماده ای یکنواخت، چکش خوار استفاده می شود که با خشک شدن سخت می شود و به بتن معروف است.

از سیمان در تولید بلوک های سیمانی توسط دستگاه های جدید و به روز بلوک زن اتوماتیک و جدول زن اتوماتیک استفاده می شود. محصول نهایی را می توان هم در صنعت ساختمان سازی به عنوان بلوک های سقفی و دیواری و هم در صنعت شهر سازی به عنوان جدول استفاده کرد.

4- آجر. از مخلوط رسی درست می‌شود، آن ‌قدر پخته می‌شود تا رطوبت آن گرفته شود و سفت ‌شود تا شکل مستطیل شکل و رنگ نارنجی‌اش را به دست آورد. سخت و شکننده است و بلوک ها با توجه به هزینه اقتصادی و قابل اطمینان بودن، به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شوند. کاشی ها به همین روش به دست می‌آیند، دقیقاً از همان مواد ساخته می‌شود اما به شکل متفاوتی قالب‌گیری می‌شود.

5- شیشه. محصول ترکیب کربنات سدیم (Na2CO3)، ماسه سیلیس (SiO2) و سنگ آهک (CaCO3) در دمای حدود 1500 درجه سانتی گراد، این ماده سخت، شکننده و شفاف به طور گسترده توسط بشر در ساخت انواع ابزار و ورق استفاده می شود. به خصوص در بخش ساخت و ساز، زیرا برای پنجره ها ایده آل است: به نور اجازه عبور می دهد، اما نه هوا یا آب.

6– فولاد. فولاد آلیاژی کم و بیش انعطاف پذیر و چکش خوار، دارای مقاومت مکانیکی زیاد و مقاوم در برابر خوردگی است که از آلیاژ آهن با سایر فلزات و غیرفلزات مانند کربن، سیلیکون، نیکل و برخی دیگر به دست می آید. این یکی از آلیاژهای فلزی اصلی مورد استفاده در بخش ساخت و ساز است، زیرا می توان سازه هایی ساخت که بعداً با سیمان پر می شوند و به عنوان “بتن مسلح” شناخته می شوند.

7- فلز روی. این فلز که برای زندگی ارگانیک ضروری است، دارای خواصی است که آن را برای ساخت چندین اشیاء و سقف سازی در بخش ساخت و ساز ایده آل کرده است. فرومغناطیسی نیست، سبک، چکش خوار و ارزان است، هرچند معایب دیگری از جمله مقاوم نبودن، انتقال حرارت بسیار خوب و تولید صدای زیادی در هنگام برخورد، مثلاً باران، دارد.

8– آلومینیوم. این فلز یکی از فراوان ترین فلزات در پوسته زمین است که مانند روی بسیار سبک، ارزان و چکش خوار است. مقاومت مکانیکی زیادی ندارد، اما همچنان برای کاربردهایی مانند نجاری و آلیاژهای مقاوم تر برای لوله کشی و مواد آشپزخانه ایده آل است.

9 – سرب. برای چندین دهه از آن به عنوان عنصر اصلی در ساخت قطعات لوله کشی خانگی استفاده می شد، زیرا یک ماده انعطاف پذیر، با کشش مولکولی شگفت انگیز و مقاومت بسیار زیاد است. اما برای سلامتی مضر است و آبی که از لوله های سربی می گذرد به مرور زمان آلوده می شود و به همین دلیل استفاده از آن در بسیاری از کشورها ممنوع شده است.

10– فلز مس. این فلز سنگین، چکش خوار، انعطاف پذیر، براق و رسانای فوق العاده الکتریسیته است. به همین دلیل، این ماده ترجیحی برای تاسیسات الکتریکی یا الکترونیکی است، اگرچه برای ساخت قطعات لوله کشی نیز استفاده می شود. دومی مطابق با استانداردهای سختگیرانه آلیاژ و کیفیت است، زیرا اکسید مس (به رنگ سبز) سمی است.

11- چوب. چوب های زیادی در ساخت و ساز استفاده می شود، چه در فرآیند مهندسی و چه در پایان نهایی. در واقع در بسیاری از کشورها سنت ساختن خانه های چوبی با بهره گیری از ارزانی نسبی، اشراف و مقاومت آن ها علیرغم مستعد بودن در برابر رطوبت و موریانه ها وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از طبقات از چوب لاک زده (پارکت) ساخته شده اند و همچنین درها، کابینت ها و مبلمان نیز از این نوع هستند.

12- لاستیک. رزینی است که از درخت همنام استوایی که به نام لاتکس نیز شناخته می شود به دست می آید. برای ساخت لاستیک، عایق رطوبتی و همچنین قطعات لایی در اتصالات و رزین های محافظ چوب یا سطوح دیگر، در بخش ساخت و ساز استفاده می شود.

13- پلی استایرن. این پلیمر که از پلیمریزاسیون هیدروکربن‌های معطر (استایرن) به دست می‌آید، ماده‌ای بسیار سبک، متراکم و نفوذناپذیر است که ظرفیت عایق بسیار بالایی دارد و از این رو به عنوان عایق حرارتی در ساختمان‌های کشورهای دارای زمستان‌های شدید استفاده می‌شود.

14– سیلیکون. این پلیمر سیلیکونی بی بو و بی رنگ به عنوان یک ماده درزگیر و ضد آب در ساخت و ساز و لوله کشی و همچنین به عنوان یک ماده عایق نهایی در تاسیسات الکتریکی استفاده می شود. این ماده برای اولین بار در سال 1938 سنتز شد و از آن زمان تاکنون در زمینه های متعددی مورد استفاده قرار گرفته است.

15- آسفالت. این ماده ای چسبناک و سربی رنگ است که به قیر نیز معروف است و از مخلوط قیر با شن یا ماسه تشکیل شده است. از این ماده به عنوان ضد آب بر روی سقف و دیوار ساختمان های متعدد و هموارسازی جاده ها استفاده می شود. در این موارد آخر به عنوان ماده چسباننده استفاده می شود و از نفت به دست می آید.

16- نئوپرن. این نوع لاستیک مصنوعی به عنوان پرکننده ساندویچ پانل ها و به عنوان واشر (واشر ضد آب یا واشر آب بند) برای جلوگیری از نشت مایعات در محل اتصال قطعات لوله کشی و همچنین آب بندی مواد در پنجره ها و سایر بازشوهای ساختمان استفاده می شود.

سخن پایانی

مصالح ساختمانی یک ماده خام یا غالباً یک محصول نهایی است که در ساخت و ساز ساختمان ها یا کارهای مهندسی عمران استفاده می شود. مصالح ساختمانی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین باید از مواد اولیه فراوان و کم هزینه تهیه شوند. بنابراین، بیشتر مصالح ساختمانی از مواد در دسترس مانند ماسه، خاک رس یا سنگ ساخته می شوند.

مجموعه ماشین سازی سپاهان به لطف سالها تجربه در زمینه تولید و فروش ماشین آلات صنعتی ساختمان، دستگاه بلوک زن و دستگاه جدول زن را با بهترین کیفیت تولید و به بازار عرضه می کند که قیمت نهایی آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. اگر در زمینه ماشین آلات صنعتی ساختمان نیاز به مشاوره دارید، می توانید با ما تماس حاصل فرمائید. تا با استفاده از این ماشین آلات و مصالح ساختمانی بهترین محصولات را تولید و به بازار عرضه نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.