تفاوت کفپوش بتنی و پلیمری در چیست

تفاوت کفپوش بتنی و پلیمری در چیست

تفاوت کفپوش بتنی و پلیمری در چیست ؟

کفپوش های بتنی و پلیمری تفاوت ها و کاربردهای زیادی دارند که در این مقاله قصد داریم در مورد این تفاوت ها و کاربرد ها برای شما توضیح دهیم. برای اجرای کفپوش ها از دستگاه های پیشرفته استفاده می کنند که این دستگاه توسط شرکت های معتبر تولید می‌شوند شرکت سپاهان ماشین تولید کننده بهترین دستگاه بلوک زن ، دستگاه های کفپوش زن، دستگاه کفپوش بتنی و . . . می باشد که از این دستگاه برای اجرای انواع کفپوش ها استفاده می شود.

کفپوش پلیمری چیست :

در محیط های مرطوب از کفپوش پلیمری بیشتر استفاده می شود که ساختار آن از ترکیب سخت کننده ها و رزین ها است و از این ترکیب یک ماده بسیار سخت بدست می آید و به آن کفپوش پلیمری می گویند. از نظر علمی پلیمر ها مولکول هایی هستند که با تکرار هزاران واحد به وجود می آیند، خیلی از مواد آلی و مصنوعی پلیمری هستند مثل : چسب، لاستیک، پلاستیک، رنگ و … . کفپوش پلیمری به صورت مایع روی سطح مورد نظر ریخته و قبل از اینکه سفت شود آن را به طور یکسان پخش می‌کنند و چند لایه روی هم می ریزند تا همه درزهای سطح پوشیده شود. این مدل کفپوش ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از : پلی پورتان اپوکسی، کفپوش pvc ، پلی پروپیلن ، ارتجاعی ، اپوکسی، رابری و سیلیکونی.

کفپوش پلیمری

کفپوش بتنی چیست :

در محیط های محوطه سازی از کفپوش بتنی استفاده می‌کنند. ساختار این نوع کفپوش ها بسیار مقاوم و سخت می باشد، زیرا این مکان ‌ها پرتردد هستند. ضخامت کفپوش بتنی را بر اساس استفاده آن در نظر می گیرند. بتن از مخلوط سنگ ریزه های چسباننده سیمانی مثل: سنگ آهک، آب، سولفات کلسیم به دست می آید، امروزه از بتن برای کف پوش ها استفاده زیادی می شود از کفپوش بتنی در دو نوع، روکار و زیر سازی استفاده می شود، این دو نوع کفپوش ها انواع مختلفی مثل: ترافیکی، پیش ساخته، پیاده رو ، پازلی، آراکس ، طرح سنگ، دارند. کفپوش بتنی مزایا و کاربردهای زیادی دارد که در ادامه در مورد آنها توضیحاتی می‌دهیم.

کاربرد کفپوش پلیمری :

در کارخانجات صنعتی از کفپوش پلیمری استفاده زیادی می شود. برای اینکه از تجهیزات سنگین استفاده می‌کنند و این تجهیزات به کف ساختمان ها ممکن است آسیب وارد کنند، بنابراین برای جلوگیری از ضربه از این نوع کفپوش ها استفاده می شود زیرا بسیار سخت و مقاوم هستند. این نوع کفپوش ها گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند به همین دلیل از آنها در سالن های آرایشی نیز استفاده می شود، زیرا علاوه بر این که گرد و غبار را جذب نمی کنند حالت براق آنها باعث می شود تا به راحتی تمیز شوند. در مکان هایی که در آنها تردد زیاد است مثل بیمارستان ها از این نوع کفپوش ها استفاده می شود. در مکان‌هایی که از مواد شیمیایی استفاده زیادی می شود مثل پالایشگاه‌های پتروشیمی، از کفپوش پلیمری استفاده می کنند زیرا مواد شیمیایی کف ساختمان را از بین می‌برد و کفپوش پلیمری در برابر این مواد شیمیایی مقاوم است.

همچنین در سالن های ورزشی قابل استفاده هستند زیرا کفپوش های پلیمری قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی تمیز می شوند. در پارکینگ های عمومی از کفپوش پلیمری استفاده زیادی می شود چون در پارکینگ ها ترافیک به وجود می آید و تعداد زیادی ماشین در طول روز در آنها حضور دارد، این کفپوش به دلیل مقاومت بالایی که دارد بهترین گزینه برای پارکینگ های عمومی می باشد، کاربرد دیگر این کفپوش ها در کارگاه های تولیدی می باشد زیرا این کفپوش ها طول عمر بالا و مقاومتشان بالا می باشد، در محوطه سازی ها و طراحی منازل نیز از کفپوش پلیمری استفاده می کنند زیرا در این مکان ها تردد زیاد است و باید از کفپوش مقاوم استفاده کرد.

کاربرد کفپوش بتنی :

کاربرد کفپوش بتنی بر اساس نوع آن ها می باشد. کفپوش بتنی در کارخانجات مواد غذایی کاربرد های زیادی دارد. کارخانجاتی که محصولاتی مثل فولاد تولید می کنند، برای کفپوش ساختمان از این نوع کفپوش استفاده می کنند. در سالن های صنعتی نیز از کفپوش های بتنی استفاده می شود.

کفپوش بتنی

تفاوت کفپوش بتنی و پلیمری :

ساختار کفپوش پلیمری از مواد مصنوعی مثل: pvc اپوکسی و یورتان به دست می آید که این مواد را با هم ترکیب می کنند و یک مواد سفت و سخت به دست می آید. این مواد سخت می تواند رفت و آمدها و تردد خودرو ها را به راحتی تحمل کند. کفپوش پلیمری به دلیل تنوع رنگ ها و طرح ها در فضاهای مسکونی و تجاری از آن استفاده می شود . اما کفپوش بتنی سنتی می باشد و ساختار آن از ترکیب آب، سیمان، مصالح سنگدانه به دست می‌آید. کفپوش های بتنی روی سطح مورد نظر می ریزند و با ابزاری به نام ماله پروانه‌ای آن را صیقلی می کنند و یک سطح صاف برای فضاهای پر تردد ایجاد می شود. کفپوش های بتنی مقاومت بسیار بالایی نیز دارند.

مزایای آسفالت :

آسفالت قیمت پایینی دارد و می‌توان آن را بازیافت کرد، صدای آسفالت نسبت به بتن کمتر است و برای جاده ها فضای صاف و هموار را برای رانندگی ایجاد می‌کند و در برابر لغزش مقاومت دارد ، رنگ آسفالت سیاه می باشد و گرما را به خود جذب می کند که برای آب شدن برف ها در جاده ها گزینه خوبی است، برای تعمیر کردن آسفالت هزینه ها خیلی کمتر از کفپوش های بتنی است.

مزایای کفپوش بتنی : کفپوش بتنی تنوع طرح و رنگ بالایی دارد. به دلیل مقاومت بالایی که دارد، آسیب پذیری آن پایین است و به راحتی تمیز می شود و مراقبت کردن از آن بسیار راحت است. این کفپوش ها به صورت صفحه بوده و نشکن می باشند.

نتیجه گیری

کفپوش بتنی سخت و سرد می باشد و ظاهر خیلی زیبایی ندارد از این رو نمی‌توان در همه فضاها استفاده کرد بنابراین برای اجرای کفپوش باید به نوع کار توجه کرد و سپس نوع کفپوش مناسب را انتخاب کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.