مشخصات دستگاه بلوک زنی

مشخصات دستگاه بلوک زنی

مشخصات دستگاه بلوک زنی

در امر ساخت و ساز و صنایع عمرانی یکی از با اهمیت‌ترین مصالحی که در کارگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، بلوک‌ها می‌باشند. این بلوک‌ها در دستگاه بلوک زن با اندازه و ابعادهای مختلفی تولید می‌شوند. این دستگاه یکی از بزرگترین ماشین آلات‌های بخش صنعتی به حساب می‌آید و در بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه کاربردی، در انواع متعدد و متنوعی در بازار یافت می‌گردد. در این مطلب می‌خواهیم، در مورد انواع دستگاه بلوک زنی سخن بگوییم.

دستگاه بلوک زن چیست

این دستگاه به وسیله نیروی برقی به دو طریق اتوماتیک و مکانیکی ساخته و پرداخته می‌گردد. با استفاده از این دستگاه، شما به راحتی می‌توانید بلوک‌های سقفی و دیواری محکم و مناسبی را تولید کنید و آنها را در امر ساخت و ساز مورد استفاده قرار دهید.

انواع دستگاه بلوک زنی

در زمان‌های دور که دسترسی به این دستگاه‌ها امکان پذیر نبود، بلوک‌ها به صورت دستی ساخته می‌شدند، یعنی بعد از ترکیب مصالح آن‌ها را به وسیله‌ی دست داخل قالب‌ها می‌ریختند و با دست آنها را فشار داده و پس از شکل گرفتن از قالب جدا می‌کردند. ساختن بلوک به این روش معایب فراوانی از جمله ترک خوردن بلوک، عدم تولید بلوک در اشکال مختلف، نامرغوب بودن جنس آن را به همراه داشت. تا اینکه با ساخت بلوک زن‌ تحول عظیمی در صنعت عمران و ساخت و ساز ایجاد شد. اوایل ساخت آنها، این دستگاه‌ها به شکل تک کاره بودند. یعنی فقط توانایی ساخت بلوک را به شکل‌های ساده در سرعت بسیار پایین داشتند. اما کم کم پیشرفت بسیار زیادی را در تولید این دستگاه شاهد بودیم و به انواع دستگاه‌ها تبدیل شدند. در ادامه به انواع آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع دستگاه بلوک زنی

دستگاه‌های بلوک زن نسبت به نوع عملکرد خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، که هر کدام بر اساس کاربردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دستگاه بلوک زنی نیمه اتوماتیک

نحوه کار و مکانیزم  به کار برده شده در این نوع دستگاه، شبیه دستگاه تخم گذار می‌باشد. اما با هم یک تفاوت اساسی دارند. تنها تفاوت آنها در آن است که بلوک زن نیمه اتوماتیک بلوک‌هایی به شکل و ابعاد مرتب و  دقیقی را طراحی و تولید می‌کند. ویبره‌ای که در این دستگاه به کار برده شده یک ویبره برقی است و پرس آن هم به صورت هیدرولیکی می‌باشد. از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به تولید و ساخته بلوک در مقدار بسیار بالا، یکنواخت بودن تولید و شکل بلوک‌های صاف در این نوع دستگاه‌ها اشاره کرد.

دستگاه بلوک زنی نیمه اتوماتیک

  • دستگاه‌های بلوک زنی تمام اتوماتیک

در این روش ساخت بلوک، پس از آنکه دستگاه اتوماتیک بلوک زنی، بلوک‌ها را تولید کرد، آنها را بر روی پالت‌های چوبی می‌ریزد، سپس به محیط یا فضای بیرون هدایت می‌کند تا خشک شوند. بعد از خشک شدن، بلوک‌ها به انبار بلوک منتقل می‌گردند. از مزایا و ویژگی برتر این دستگاه می‌توان، به عدم نیاز به نیروی انسانی برای جابجایی بلوک و دستگاه، کنترل سریع و آسان دستگاه، توانایی تعویض قالب و انواع قطعات آن اشاره کرد.

دستگاه‌های بلوک زنی تمام اتوماتیک

عملکرد دستگاه بلوک زنی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، با به وجود آمدن دستگاه‌های پیشرفته بلوک زنی دیگر خبری از دردسرهای ساخت بلوک به صورت قدیمی و دستی وجود ندارد. در این روش مقداری سیمان، ماسه و موادهای دیگری به داخل سینی‌های دستگاه ریخته شده و این مواد به راحتی به سمت قالب دستگاه‌ها رانده می شوند.

 بعد از اینکه مواد در قالب قرار گرفتند، دکمه‌ی ویبره ستگاه را زده تا مواد و مصالح به صورت خیلی دقیق در جای خالی پر شوند. البته عملیات پرس چند بار تکرار می‌گردد، تا به خوبی همه فضاهای خالی اشباع گردد. بعد از اینکه همه فضای آزاد پر شد نوبت به سمباده کشی می‌رسد، تا بلوک‌ها صاف و صیقلی تولید گردند. در مرحله آخر بلوک‌ها طی عملیات مناسبی از دستگاه‌ها خارج شده و به زمین یا روی سطح هموار گذاشته شده تا به راحتی خشک شوندو مورد استفاده قرار گیرند.

مشخصات دستگاه بلوک زنی

نحوه نگهداری و سرویس بلوک زن‌ها

اصولاً هر دستگاه یا قطعه‌ای که از آن به صورت مکرر مورد استفاده قرار گیرد، نیاز به نگهداری و سرویس به موقع دارد. در اینجا به چند مورد از موارد نگهداری این دستگاه کاربردی اشاره می‌کنیم.

  • در هنگام خالی بودن دستگاه از بلوک به هیچ عنوان از ویبره استفاده نشود، چون به دستگاه آسیب وارد می‌شود.
  • موتور دستگاه در مقابل آب و رطوبت قرار نگیرد.
  • به صورت ادواری و چند وقت یکبار از روغن و واسکازین برای روغن کاری قطعات استفاده کنید.
  • به سمباده دستگاه بیش از حد فشار وارد نیاید زیرا فشار زیاد به سمباده باعث شکستن و از بین رفتن آن می‌شود.
  • خود دستگاه بلوک زنی حتماً باید در سطح صاف و هموار قرار گیرد. زیرا اگر سطح ناهمواری باشد موجب ساخت بلوک های نامنظم می‌شود.
  • حتما پس از انجام ساخت بلوک‌ها دستگاه و قالب بلوک زنی را تمیز کرده تا گرد و غباری به روی آن باقی نماند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.