دلایل خرابی میکسر های بتن

دلایل خرابی میکسر های بتن + تعمیرات و عیب یابی

دلایل خرابی میکسر های بتن + تعمیرات و عیب یابی

بتن یکی از موارد مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. به طوری که اسکلت و پایه اساس ساختمان با بتن ریزی آغاز می‌شود. بنابراین برای استحکام ساختمان لازم است از بتن با کیفیت برای بتن ریزی استفاده شود که نیازمند میکسر های بتنی است. میکسر های بتنی یکی از مهم ترین دستگاه ها در خط تولید قطعات بتنی می‌باشند و از این نظر سلامت این دستگاه ها برای ما اهمیت دارد. میکسر های در معرض بتن به دلیل عوامل مختلفی دچار خرابی می‌شوند در این مقاله سعی می‌شود عوامل مختلف مشکل در این دستگاه را بررسی کرده، راه کار هایی برای تعمیر ارائه دهیم و راه های پیشگیری از خرابی های احتمالی را اعلام نماییم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

خرابی دیگ میکسر بتن و راه کار‌های پیشگیری

یکی از عمومی ترین خرابی هایی که در دستگاه های بتونیر وجود دارد سایش و فرسایش درآن ها می‌باشد. از آنجایی که این قسمت در معرض مستقیم با بتن است و بخش دوار دستگاه نیز می‌باشد یکی از اولین قسمت هایی است که در طول زمان دچار خرابی می‌شود.

یکی از عوامل پیشگیری از این اتفاق این است که پس از هر بار استفاده از آن شستشو شو انجام دهیم. به صورت کلی این اتفاق برای دیگ خواهد افتاد اما با شست و شوی منظم می‌توان سرعت این فرسایش را کاهش داد.

خرابی بلبرینگ های دستگاه

دستگاه میکسر بتن در قسمت انتهایی که برای چراخش است و بر روی شاسی سوار است توسط بلبرینگ می‌چرخد. این قسمت نیز در طول زمان دچار فرسایش خواهد شد. برای اینکه از این مشکل جلوگیری نماییم می‌توانیم به صورت متناوب دستگاه را گریس کاری نماییم تا سایش را به حداقل برسانیم.

خرابی موتور میکسر بتن

خرابی موتور میکسر بتن

در موتور های میکسر اعمال هر باری بالا تر از توانی که برای آن نوشته شده باعث افزایش فشار بر روی موتور شده و به آن آسیب می‌رساند.بسته به این که موتور بنزینی ، دیزلی و یا برقی استحفاظت ،نگهداری و چکایب های آن متفاوت خواهد شد. برای مثال  روغن موتور‌های بنزینی و دیزلی لازم است قبل از هر بار روشن شدن بررسی گردد و بعد از شش ماه نیز خود موتور مورد بازبینی قرار بگیرد. برای موتور های برقی نیز لازم است برق سه فاز الکتروموتور های سه فاز تامین گردد تا ضریب اطمینان کار بالا برده شود. در فرایند تعمیر موتور لازم است پیچ و مهره های قسمت موتور چک شود و محکم بودن آن بررسی شود.موضوع دیگری که در موتور باید بررسی نمود این است که دو فولی که موتور را به دنده متصل می کند شل نشده باشد و استاندارد های موجود در دفترچه راهنمای آن رعایت شده باشد.

خرابی گیربکس دستگاه

گیربکس ها نیز از جمله مواردی هستند که همواره در حال کارند و دچار خرابی می‌شوند. هدف از استفاده از گیربکس انتقال قدرت از موتور به مخزن با افزایش گشتاور و کنترل سرعت است بنابراین این قطعه  از نظر سلامتی برای ما اهمیت دارد و باید به صورت مداوم روانکاری را در آن انجام داد و روغن آن را چک نمود و در دوره های یک ماهه روغن آن را تعویض نمود. همچنین نباید فشاری بالا تر از فشار قابل تحمل به آن اعمال نمود. زیرا که این موضوع نیز باعث خرابی دستگاه خواهد شد. گیربکس به دلیل اینکه لرزش زیادی دارد باید همواره پیچی که گیربکس را به شفت متصل می‌کند را سفت کرد.

همانطور که گفتیم واسکازین گیربکس بسیار اهمیت دارد و لازم است که این واسکازین تا ارتفاع لبه کناری گیربکس پر‌شود.همچنین نوع و ویسکوزیته واسکازین مورد استفاده نیز اهمیت دارد زیرا که این واسکازین باید خوردگی را تا حد امکان کاهش دهد و سرعت خوردگی را به حداقل برساند.

مشکل در دنده میکسر بتن

در سیستم دنده و حضور دنده ها در پایین مخزن همه و همه که در جهت انتقال نیرو استفاده میشوند دچار فرسایش و سایش میگردند و در برخی موراد خورد میشوند. هر گونه سایش خم شدگی و …  در این قطعات باعث می‌شود گردش یکنواختی در مخزن وجود نداشته باشد. بنابرابن برای حفاظت از این قطعات و در نهایت سلامت دستگاه نیاز است که به صورت دوره های کوتاه مدت روغن کاری بر روی آن ها انجام شود تا این سایش را تا جای امکان به تاخیر انداخت.

بیشتر بخوانید:مخلوط کن بتن یا تراک میکسر چیست؟

پارگی تسمه میکسر بتن

تسمه میکسر بتن

تسمه نیز یکی از قطعات مهم در این نوع دستگاه ها است. لازم است همواره یک تسمه یدک برای بتونیر ها همراه داشته باشیم. تسمه ها به دلیل تماس مستقیم با پولی موتور و پولی بزرگ دستگاه همواره دچار پارگی و زدگی می‌شوند. بنابراین لازم است قبل از هر بار روشن کردن دستگاه تسمه آن را چک کنیم که دچار خرابی، زدگی و پوسیدگی نباشد.

عیب یابی

اگر دیگ دستگاه بتونیر چرخش مناسبی ندارد یا ایراد عدم چرخش را داراست می‌توان علت آن را به موارد زیر ربط داد:

  • ایراد در موتور
  • خرابی دنده ها
  • ایراد در تسمه
  • نقص در بلبرینگ

 اگر موتور دستگاه دارای خرابی شد علت خرابی را می‌توان موارد زیر دانست:

  • محکم نبودن فولی دستگاه
  • مشکل در تسمه
  • ایراد در کابل ها
  • خرابی تابلو براق

علت اصلی خرابی بلبرینگ ها نیز میتواند

  • برخورد آب با بلبرینگ به صورت مداوم
  • روغنکاری نادرست و نامنظم اشاره کرد.

عوامل زیر نیز از علت های خرابی گیربکس ها است:

  • خرابی کاسه نمد
  • استفاده در بار های بالاتر از توان مجاز
  • عدم واسکازین گیربکس

درست انجام ندادن روانکاوی و فشار آمدن به دنده ها نیز از علت های خرابی دنده ها است.

نتیجه گیری

دستگاه میکسر بتن یکی از مهم ترین ابزار ها در صنعت ساختمان سازی و بتن ریزی است، به همین علت سلامت این دستگاه برای ما اهمیت دارد. با روغن کاری و روان کاری قسمت های دوار و همچنین استفاده از این دستگاه در بار های پایین تر از توان اسمی باعث می شود قطعات دیرتر دچار حادثه شوند، اما در صورت بروز حادثه باید قطعه خراب شده تعویض گردد و در بیشتر موارد امکان تعمیر آن وجود ندارد. سپاهان ماشین مفتخر به تولید و فروش ماشین آلات صنعتی با سابقه ای بیش از دو دهه می‌باشد. این مجموعه علاوه بر اینکه انواع مختلفی از دستگاه بلوک زن را تولید و عرضه می نماید، در  زمینه تولید میکسرهای بتن نیز فعالیت می کند. بنابراین اگر یکی از این دستگاه ها را دارید که دچار خرابی و آسیب شده است و یا نیاز به تعویض یک قطعه دارید می توانید با این مجموعه تماس حاصل فرمائید، تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.