تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ ها در چیست

تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ ها در چیست

تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ ها در چیست

یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین مصالح در ساخت سازه‌ها در اندازه‌های متفاوت بتن می‌باشد. دستگاه بچینگ یکی از ابزارهای تولید بتن در همان محل احداث سازه است. بسیاری از کارفرمایان در ساخت پروژه های عظیم و بزرگ ساخت و ساز همانند پل سازی، سد سازی و برج سازی برای تهیه بتن‌ها از آنها مورد استفاده خود قرار می‌دهند. چون با انتقال بتن از کارخانه بتن به محل احداث پروژه هزینه بسیار زیادی صرف خواهد شد. در پروژه‌های بسیار بزرگ به این سازه نیاز اساسی می‌باشد. این دستگاه بسیار کارآمد و با قابلیت بالا است. در این مقاله در مورد بچینگ پلانت‌ ها و تفاوت‌هایی میان سیستم های آنها سخن می‌گوییم.

بچینگ پلانت چه نوع دستگاهی است

این دستگاه در واقع به تولید بتن در محل احداث ساختمان‌ها یا ساختمان سازی‌ها می‌پردازد. دستگاه بچینگ مواد تشکیل دهنده بتن را با هم ترکیب کرده و به تولید بتن می‌پردازد. برای تولید بتن‌ها باید حتما نسبت میان آب، سنگدانه و سیمان مشخص و معین باشد. به این نسبت اختلاط بتن گفته می‌شود. طراح اختلاط بتن یا به صورت حجمی یا اینکه به صورت وزنی ارائه می‌گردد که محاسبه حجم آن کمی پیچیده می باشد.

تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ها

قطعات تشکیل دهنده بچینگ پلانت

دستگاه‌‌های بچینگ برای اینکه بتوانند بتن‌های خوب و مرغوب را تولید نمایند از قسمت‌ها و اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند. این قسمت‌ها شامل سیلوهای سیمان، منبع آب، مخزن‌های شن و ماسه، باسکول سیمان، دیگ میکسر، اتاق اپراتور، حلزونی انتقال سیمان و کنتور آب می‌باشد. سیلوهای سیمان برای ذخیره سازی سیمان به کار برده می‌شود که مقدار آن ها به وسیله باسکول‌ها معین می‌گردد.

تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ها با یکدیگر

این نمونه از دستگاه تولید بتن در سیستم‌های خود دارای تفاوت‌هایی می‌باشد. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر است.

تفاوت از نظر قابلیت جابجایی و حمل

دستگاه‌های بچینگ پلانت از نظر این که بتوان به راحتی آنها را حمل نمود یا این که به راحتی جابجا شده یا ثابت باشند با همدیگر متفاوت هستند. به بچینگ پلانت‌هایی که قابلیت جابجایی دارند بچینگ موبایل می‌گویند. در حالی که بچینگ‌های ثابت قابلیت حمل سریع را ندارند و یک پروسه زمان بر می‌باشند.

تفاوت در نوع بارگیری مصالح

از نظر اینکه دستگاه بتواند به بارگیری یا تولید مسائل بپردازد، با هم تفاوت اساسی دارند. به عنوان نمونه در دستگاه‌های بچینگ لایناربین بارگیری از یک سری مخزن‌های فلزی به کار برده می شود که مصالح بر روی یک نوار نقاله به صورت جمعی وزن می‌گردد. در حالی که در دستگاه‌های بچینگ دراکلاین با استفاده از یک سیم بکسل به وسیله پرتاب، مصالح را پشت دستگاه بچینینگ جمع کرده و عملیات توزین هم در باکت‌های بالابرنده صورت می پذیرد.

تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ ها

                    تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ ها

تفاوت از نظر نوع میکسر

همانطور که پیشتر هم عنوان نمودیم  این دستگاه تولید بتن در موارد بسیار زیادی با یکدیگر تفاوت دارد. یکی از این تفاوت نوع میکسر به کار رفته شده در آن می‌باشد. به عنوان نمونه دستگاه‌ها دارای میکسر تویین شفت، تک شفت، پن میکسر و میکسر کانتینیوز می‌باشد،  که هر کدام از آن با یک قابلیت خاص به تولید بتن می‌پردازند.

تفاوت در بتن‌های تولیدی

این تفاوت در میان تولید بتن‌ها می‌باشد. تولید بتن‌ها به صورت‌ تر یا به صورت خشک می‌باشد. اصولا دستگاه‌هایی را که بتن خشک تولید می‌کنند را بچینگ خشک و بچینگس را که به تولید بتن تر می‌پردازد را بچینگ تر می‌گویند. در دستگاه‌های بچینگ خشک خبری از میکسرها نیست و مواد مورد نیاز آن به صورت خشک وارد کامیون‌های میکسر می‌گردد و بتن‌ها در کامیون میکسر‌ها تولید می‌گردند. در حالی که در بچینگ‌های تر اصولا از یکسری میکسرهای خاص بهره برده می‌شود که به تولید بتن تر می‌پردازد. کیفیت بتنی که با این دستگاه تولید می‌شود خیلی بهتر می‌باشد. از طرفی دیگر بتن یک همگنی خوب خواهد داشت.

تفاوت بچینگ پلانت از نظر انتقال مصالح به داخل میکسرها

به طور کلی برای انتقال مواد اولیه به داخل میکسرها روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها روش باکتی است. در این دستگاه بچینگ، مصالح بعد از این که توزین شدند به وسیله یک باکت که یک مخزن فلزی است به داخل میکسرها انتقال پیدا می‌کند. اصولا از یک یا دو عدد سیم بکسل که به دور تا دور یک  وینچ پیچیده شده برای بالا بردن به کار برده می‌شود. از نظر ایمنی این روش ایمنی خیلی پایین تری دارد. روش به کار گیری از نوار نقاله یکی دیگر از روش‌های انتقال مصالح به میکسر می‌باشد که به وسیله یک نوار نقاله شیبدار مصالح را به داخل میکسرها و یا یک مخزن ذخیره هدایت می‌کند که امنیت بیشتری را نسبت به دیگر دستگاه‌های باکتی خواهد داشت، اما فضایی که اشغال می‌کند، خیلی بیشتر از دستگاه‌های دیگر است.

نحوه تولید بتن در بچینگ چگونه است

فرایند تولید بتن در این دستگاه اینگونه است که مواد اولیه از طریق نقاله با باکت‌ها وزن شده و سپس به میکسرها انتقال پیدا می‌کند. در آنجا آنها با هم مخلوط می‌شوند و برای یک مدت معینی مواد هم به خوبی ترکیب و مخلوط می‌گردند تا بتوانند بتن مورد نظر را حاصل کنند. در مرحله آخر بتن‌های آماده شده به کامیون‌های میکسر یا هر دستگاه انتقال دهنده منتقل خواهند شد و در آخر هم به محله احداث سازه هدایت می‌گردند.

تفاوت سیستم بچینگ پلانت‌ها

مزیت‌های دستگاه بچینگ در تمام سیستم بچینگ پلانت

شاید از نظر ظاهری، عملکرد و اجزای تشکیل دهنده دستگاه‌های بچینگ با هم تفاوت داشته باشد، اما همه آنها در یک سری مزایا هستند که این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند.

  • تولید و تهیه حجم و مقادیر بسیار زیاد بتن
  • صرفه جویی در هزینه و زمان به دلیل عدم نیاز به حمل و نقل و جابجایی محل احداث
  • صرفه جویی در مصالح
  • توزین و وزن کردن دقیق تر مصالح
  • میکس و اختلاط دقیق مصالح با هم
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.