انواع مدل‌ های بچینگ پلانت

انواع مدل‌ های بچینگ پلانت

امروزه در امر ساخت و ساز به جز مصالح تجهیزات بسیار زیادی هم لازم است. یکی از این تجهیزات دستگاه بچینگ پلانت می‌باشد. این دستگاه کار تولید بتن را در پروژه‌ های مختلف عمرانی همانند: راه سازی و ساخت یک سازه بزرگ را به عهده دارد. البته نقش بقیه تجهیزات را در امر ساخت و ساز نمی‌توان نادیده گرفت، اما این دستگاه کاربردی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت بچینگ پلانت‌ها، در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد آن و انواع موارد کاربردی آن صحبت کنیم.

منظور از دستگاه بچینگ پلانت چیست ؟

به کارخانه یا سیستم تولید سیمان بچینگ پلانت گفته می‌شود. در پروژه‌ های عظیم و بزرگی که به مقادیر بسیار زیادی سیمان احتیاج است، ایجاد یک دستگاه تولید بتن بسیار مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. زیرا در صورت خرید سیمان از کارخانه بتن و حمل و نقل آن تا سر پروژه موجب تحمیل هزینه‌ های گزاف خواهد شد. پس بهتر است با استفاده از دستگاه‌ های بچینگ این هزینه را تا حدی کاهش داد. این دستگاه همانند یک تراز قوی و حساس عمل خواهد کرد. به این صورت که مواد مختلف را با نسبت‌ های مساوی با همدیگر ترکیب می‌کند. این دستگاه به شکل عمودی بوده و تولید سیمان را هم به صورت عمودی انجام می‌دهد. پس از تولید بتن، آنها از قسمت تخلیه بچینگ‌ها خارج می‌شوند.

انواع دستگاه بچینگ

هر کدام از دستگاه‌ های بچینگ پلانت را نسبت به کارایی، عملکردشان و انواع آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم.

– بچینگ پلانت‌ های قابل جا به جایی یا موبایل

همانطور که از نام این نوع دستگاه بر می‌آید به راحتی قابل جا به جایی است و توسط تریلر می‌توان آن را حرکت داد. این دستگاه علاوه بر قابلیت جابجایی فضای بسیار کمتری را اشغال کرده و برای محیط‌ های شهری و پروژه‌ های کوتاه مدت بسیار مناسب است. تنها عیب آن پایین بودن ظرفیت حجم تولید می‌باشد.

– بچینگ پلانت‌ های ایستگاهی و ثابت

برخلاف بچینگ‌ های قابل حمل، این دستگاه توانایی و قابلیت حمل و جابجایی سریع را ندارد. برای جابجایی آن باید تمام اجزا و قطعات آن باز شده سپس در محل جدید این قطعات مجدد به همدیگر مونتاژ گردند، که این پروسه بسیار سخت و زمان بر است. تنها ویژگی که دستگاه بچینگ ثابت را نسبت به موبایل متمایز کرده، تنوع در حجم و ظرفیت بالا می‌باشد.

دستگاه بچینگ

انواع مدل‌ های بچینگ پلانت

– دستگاه دراگلاینی

دیگر دستگاه بچینگی که از نظر بارگیری مصالح مورد بررسی قرار می‌گیرد، همین دستگاه دراگلاینی می‌باشد. در این سیستم مصالح توسط سیم بکسل و شن کش‌ها به داخل دستگاه ریخته شده و وزن می‌شوند. در این سیستم به هیچ عنوان به لودرها احتیاجی نمی‌باشد. اما از قدیمی‌ترین نوع دستگاه و سیستمی است که نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. برای کار کردن با دستگاه دراگلاینی حتما به یک اپراتور مجزا و جدید برای کنترل باسکول‌ها و جلوگیری از خطرات نیاز می‌باشد.

– دستگاه فیدری یالانیاربین

این سیستم برخلاف بچینگ پلانت‌های دراگلاینی به لودر نیاز دارد. یعنی مصالح توسط لودر در مخازن پر می‌گردند. اصولاً این دستگاه در پروژه‌ هایی با حجم بالای بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت برتر این نوع  سیستم می توان به توانایی ساخت انواع دانه بندی برای بتن اشاره کرد. حجم بتن خروجی خیلی بیشتر از دستگاه دراگلاینی می‌باشد.

– بچینگ‌ های خشک

این مدل دستگاه هم بر اساس قابلیت بتن‌ها مورد دسته بندی قرار می‌گیرند. در واقع بر اساس نقطه تولید بتن این بچینگ‌ها هم به خشک و تر تقسیم می‌شوند. در بچینگ پلانت‌ های خشک مصالحی مانند شن، ماسه، سیمان و آب بعد از اینکه وزن شدند به صورت مستقیم به داخل کامیون‌ها حمل بتن یا تراک میکسرها ریخته شده،‌ بدون این که در آن مخلوط گردند. عملیات مخلوط کردن آنها در داخل خود میکسر انجام می‌گردد. مصالحی که داخل میکسر هستند، چیزی حدود 100 دور باید چرخیده شود و 60 دقیقه مسافت را طی کنند.

– بچینگ‌ های تر

در این مدل دستگاه مصالحی که بتن را تشکیل می‌دهند، همانند آب، سیمان، ماسه و شن در نسبت‌ های متفاوت و مشخصی به میکسرها هدایت می‌گردند و داخل آن به راحتی مخلوط می‌شوند. سپس مصالحی که در دستگاه بچینگ مخلوط شده‌اند به تراک میکسرها تخلیه می‌گردند.

– دستگاه بچینگ پلانت فشرده

این نوع سیستم اصولا برای آماده کردن بتن در محل ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت‌ های مهم این بچینگ به اشغال فضای بسیار کم، تامین سریع مصالح به دلیل اینکه در همان محل پروژه مورد کاربرد قرار گرفته است، می‌توان اشاره کرد. از دیگر مزایای آن نگهداری ساده، آسان و همچنین هزینه پایین نگهداری آن است. قطعاً وجود یک پلانت فشرده در یک پروژه ساختمانی بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. حال اگر شما قصد دارید که در انجام پروژه در انرژی و زمان صرفه جویی کنید، ما به شما بچینگ پلانت‌ های فشرده را پیشنهاد می‌دهیم.

سخن نهایی

در این محتوا انواع مدل‌ های بچینگ پلانت را برای شما شرح دادیم. شما بر اساس پروژه، عملکرد دستگاه و جنس مصالح می‌توانید هر کدام را انتخاب نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.