نحوه راه اندازی کارگاه بلوک زنی

نحوه راه اندازی کارگاه بلوک زنی

نحوه راه اندازی کارگاه بلوک زنی:

برای ساخت یک ساختمان نیاز به مصالح و تجهیزات زیادی است که یکی از آن ها بلوک‌ های سیمانی می‌ باشد. این متریال از پر کاربرد ترین مصالح در ساخت و ساز به شمار می ‌آید. و تولید آن ها در کارگاه‌ های بلوک زنی طبق یک اصول خاص و بر اساس دانش گروه‌ های مهندسی خبره صورت می‌ گیرد. راه ‌اندازی یک کارگاه بلوک زنی را می ‌توان به عنوان یک شغل پر درآمد امروزه در نظر گرفت. چرا که تقاضا برای ساخت مسکن‌ های اداری، تجاری و غیره توسط مردم زیاد شده است.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید، تا در مورد نحوه ی راه‌ اندازی یک کارگاه بلوک زنی برای شما عزیزان صحبت کنم.

آشنایی با احداث کارگاه بلوک زنی:

همان طور که اشاره کردم، به دلیل تقاضای بالای مردم در زمینه ساخت و ساز نیاز به تولید بلوک‌ های سیمانی نیز بالا رفته است. به همین خاطر سرمایه گذاران و کار آفرینان سعی بر آن دارند که به وسیله ی احداث کارگاه بلوک زنی بتوانند از نظر مالی به درآمد های بالایی برسند. اما طرح احداث این نوع کارگاه‌ ها نیازمند در نظر گرفتن یک سری مسائل است.

از جمله: میزان بودجه‌ و زمینی که قصد احداث کارگاه را در آن دارید، نوع دستگاه بلوک زن ، تعداد نیرو های انسانی، خرید تجهیزات مورد نیاز و ماشین‌ های بارگیری مصالح، دریافت مجوز و غیره. به طور کلی شما می‌ توانید به دو روش کارگاه بلوک زنی خود را راه‌ اندازی کنید. که یکی از آن ها به صورت دستی و دیگری به شکل اتوماتیک و با استفاده از دستگاه های پیشرفته می‌ باشد. در ادامه راجع به این دو روش بیشتر توضیح می ‌دهم.

برای تهیه انواع دستگاه جدول زن، بچینگ و سایر تجهیزات مورد نیاز برای ساخت و ساز می ‌توانید به کارگاه تولیدی سپاهان ماشین مراجعه کنید.

بلوک زنی به روش دستی یا ساده:

راه ‌اندازی کارگاه بلوک زنی به روش ساده برای افرادی که جویای کار هستند و سرمایه کمی برای شروع آن دارند، مناسب است. شما در این روش با کمک دستگاه‌ های کادونا یا تخم گذار می ‌توانید به صورت ساده بلوک‌ هایی را تولید کنید. اما این نوع متریال سیمانی وزنی بسیار بالا داشته و سنگین می ‌باشند. به این خاطر که به وسیله ی این نوع دستگاه ‌ها نمی‌ توان روی بلوک های سیمانی نهایی پرسی انجام داد. پس در این روش به هزینه ی زیادی برای تهیه دستگاه بلوک زن تخم گذار نیاز ندارید و می ‌توانید با بودجه کم به احداث کارگاه بلوک زنی اقدام کنید.

بلوک زنی به روش اتوماتیک:

برای راه‌ اندازی چنین کارگاهی نیاز به بودجه ی بیشتری دارید. چرا که در این روش بایستی از یک سری دستگاه‌ های اتوماتیک و پیشرفته برای تولید بلوک ‌های سیمانی استفاده کنید. اما در نهایت به دلیل ساخت بلوک‌ های بیشتر در این روش سود شما نیز از این مدل کارگاه بیشتر خواهد بود.

بلوک‌ های سیمانی که توسط دستگاه‌ های بلوک زن اتوماتیک تولید می‌ شوند به دلیل آن که در نهایت تحت فشار پرس قرار می ‌گیرند نازک ‌تر و سبک ‌تر بوده و می ‌توان گفت نسبت به بلوک ‌های سیمانی که به روش ساده و با دستگاه‌ های تخم گذار تولید می ‌شوند دارای کیفیت بالا تری می‌ باشند.

بلوک های سیمانی از چه موادی تشکیل شده‌اند:

برای ساخت بلوک های سیمانی در ابتدا بایستی از مواد خامی مانند: آب، شن، ماسه و پودر سیمان استفاده کرد. بعد از آن این مواد را با هم ترکیب کرده و توسط دستگاه بلوک زن به آن فرم داده و سپس درون قالب های مخصوصی ریخته می ‌شوند. بعد از مرحله قالب‌ گیری بایستی بلوک‌ های ساخته شده خشک شوند، تا مواد سازنده آن ها کاملاً به هم دیگر بچسبد و استحکام بلوک بالا برود. به همین خاطر آن ها را در اتاق بخار جهت خشک سازی قرار می ‌دهند.

معرفی تجهیزات مورد نیاز برای راه‌ اندازی کارگاه بلوک زنی:

برای احداث یک کارگاه بلوک زنی بایستی در ابتدا تجهیزات اولیه و مورد نیاز آن را فراهم کرد که به چند مورد از اصلی ترین آن ها در ادامه اشاره می‌ کنم:

_ زمینی که برای احداث این نوع کارگاه ها در نظر می ‌گیرید، بهتر است که کم تر از دو هزار متر نباشد.

 _ وجود تیمی مجرب و حرفه ‌ای و هم چنین کارگران با تجربه از موارد دیگری هستند که باید به آن ها توجه کنید.

_ برای راه‌ اندازی کارگاه بایستی از قبل دستگاه‌ های میکسر بتن، بلوک زن و قالب‌ های استاندارد با استحکام بالا و هم چنین لیفتراک تهیه کرده باشید.

_ همان طور که قبلاً اشاره کردم، در مرحله ی نهایی تولید بلوک های سیمانی نیاز است که آن ها را خشک نمود. به همین خاطر بهتر است در کارگاه خود یک اتاق بخار برای خشک کردن آن ها احداث کنید.

راه اندازی کارگاه بلوک زنی چه مشکلاتی را در پیش دارد؟

برای طراحی و احداث یک کارگاه بلوک زنی نیاز است که در ابتدا میزان بودجه خود را مشخص کنید، تا بتوانید بر اساس آن تصمیم بگیرید که کارگاه دستی راه اندازی نمایید یا اتوماتیک. و بعد از آن اقدام به خرید و تهیه تجهیزات مورد نیاز برای آن کنید. پس اولین مسئله میزان بودجه شما است. که باید در این زمینه خیلی زیاد باشد. چرا که امروزه به خاطر شرایط اقتصادی قیمت‌ ها در حال نوسان بوده و خرید زمین برای احداث کارگاه و هم چنین تهیه تجهیزات آن کار بسیار مشکل و هزینه بری می ‌باشد.

دومین مسئله‌ ای که می‌ تواند در این زمینه پیش بیاید خراب شدن دستگاه‌ های خریداری شده برای کارگاه است. چنان چه تجهیزات کارگاه بلوک زنی دچار آسیب شوند، بایستی برای تعمیرات آن ها پول زیادی خرج کنید. و اگر قصد تعویض آن ها را داشته باشید، به دلیل بالا و پایین شدن قیمت ‌ها گاهی ممکن است دو برابر از قبل برای خرید آن دستگاه هزینه کنید.

نتیجه گیری:

برای تولید بلوک سیمانی و راه اندازی کارگاه بایستی تمامی مراحل با موادی مرغوب و با کیفیت و طبق استاندارد های لازم صورت بگیرند. به همین خاطر حتماً از قبل باید در این زمینه اطلاعات کافی و تجهیزات مورد نیاز برای آن را تهیه کرده باشید. و سپس شروع به احداث کارگاه کنید، تا در نهایت بتوانید از این کار سودی به دست آورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.