تفاوت بتونیر و ناری ساز در چیست

تفاوت بتونیر و ناری ساز در چیست

تفاوت بتونیر و ناری ساز در چیست؟

در صنعت ساخت و ساز استفاده از سیستم‌ های سازه ایی متنوع مثل: بلوک زن، کفپوش زن و… جهت اجرای ساختمان‌ ها و سازه‌ های فضایی بسیار رایج است. دو نوع از این سیستم ‌ها که به طور گسترده در بخش ساختمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند، بتونیر و ناری ساز هستند. هر دوی این روش ‌ها از عملکرد و کاربرد متفاوتی برخوردارند که در این مقاله قصد داریم تفاوت ‌ها و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنیم.

امروزه یکی از اساسی ترین ارکان شهرسازی و ساختمان سازی بتن‌ ها می باشند. بتن مخلوط یکنواختی از سیمان، سنگدانه‌ها و آب می‌باشد؛ که با توجه به نوع کاربرد آن‌ها دانه‌بندی‌ها و نسبت‌های متفاوتی در طرح اختلاط آن‌ها استفاده می‌شود.

نوع نسبت و کیفیت میکس در طرح اختلاط بتن‌ ها تاثیر بسزایی در ویژگی‌های بتن ازجمله مقاومت، دوام، پایداری در برابر شرایط جوّی، شکل‌پذیری و ظاهر مناسب آن دارد.

باتوجه به نوع کاربرد و نسبت آب در طرح اختلاط بتن‌ها می‌توان آن‌ها را به دو دسته ی کلی تقسیم کرد:

1) بتن‌های خشک یا نم‌دار

 2) بتن‌های خیس یا دوغ آبی

 بتن‌های خشک یا نم‌دار:

عموماً جهت تولید قطعات پیش ساخته‌ ی بتنی مانند انواع بلوک‌ها، جداول، کفپوش‌ها و تایل‌های بتنی به روش ویبره و پرس همزمان(پرس خشک) کاربرد دارد. در این روش با توجه به نوع شکل ‌دهی و قالب ‌گیری بتن و نحوه‌ی تولید، بتن نسبت آب کمتری باید داشته باشد تا سببب چسبندگی به قالب یا جداسازی سیمان از بتن و اصطلاحاً آب انداختن بتن نشود.

بتن خیس یا دوغ آبی:

عموماً جهت بتن ریزی سطوح و نماهای معماری، سد سازی، ساخت سازه‌ها، دیوارها، حائل‌های بتنی و تعمیرات یا حتّی ساخت تایل‌های بتنی به روش پرس خیس(که در مقاله‌های آتی به آن می‌پردازیم) کاربرد دارد.

با توجه به نوع، کاربرد و ماهیّت بتن و وجود دانه ‌بندی‌های بتن و مقاومت آن‌ها در برابر جذب آب، یا ترکیب با آب باید در نظر داشته باشیم؛ در روش مخلوط کردن بتن، چنانچه تنش یا لرزش بیش از حد به بتن اعمال شود، سبب جداسازی آب و سیمان از دانه ‌بندی‌ها یا اصطلاحاً آب انداختن آن‌ها می‌شود.

در روش‌های سنتی یا دستی، ضمن زحمت بیش از حد، زمان و هزینه‌ی زیادی صرف می‌شود. امروزه میکسرهای صنعتی این مشکل را حل نموده به گونه‌ای که در مدت زمان یک الی سه دقیقه بتن را مخلوط و آماده می‌سازد؛ امّا باید در نظر داشته باشیم متناسب با نوع و کاربرد بتن همان‌گونه که در مطالب عنوان شد، میکسر متناسب را انتخاب کنیم.

میکسرهای بتن خشک مجموعه سپاهان ماشین یا همان ناری‌سازها که در ظرفیت‌های 800 تا 2000 کیلوگرم طراحی و تولید می‌شوند به گونه‌ای طراحی شده‌اندکه مجهز به مخزن ثابت با قابلیت بارگیری و تخلیه‌ی سریع و راحت مصالح می‌باشد. محور مرکزی این مخزن‌ها مجهز به بازوها و پره‌های متعددّی می‌باشد که با حرکت چرخشی تمامی سطح مخزن را پوشش داده و سبب مخلوط کردن بتن بدون اعمال هیچ گونه لرزش یا تنش اضافه می‌گردد.

این میکسرها باتوجه به مکانیزم و ماهیّت کارکرد خاصّ خود گزینه‌های مناسب و توصیه شده‌ای جهت تولید انواع بتن‌های خشک یا نم‌دار برای تولید انواع بلوک‌ها، جداول، کفپوش‌ها و تایل‌های بتنی به روش ویبره و پرس هم‌زمان (پرس خشک) می‌باشند.

ازدیگر تولیدات مجموعه سپاهان ماشین، در رسته ی میکسرهای صنعتی می‌توان بتونیرها را نام برد که در ظرفیتهای 250 تا 1500 کیلوگرم طراحی و تولید می‌شود.

بتونیرها بر خلاف میکسرهای بتن خشک مجهز به مخزن‌ های متحرک با پره‌های ثابت می‌باشد؛ به نحوی که پره‌ها به دیواره‌ی داخلی مخزن میکسر متصل و به صورت ثابت می‌باشد. مخزن میکسر با حرکت چرخشی یکنواخت عمل مخلوط کردن بتن را انجام می‌دهد.

بتونیرها با توجه به مکانیزم و حرکت چرخشی مخزن سبب اعمال تنش و لرزش‌هایی بر بتن در حین مخلوط کردن می‌شود از این رو این نوع از میکسرها برای تولید بتن خشک توصیه نمی‌گردد.

 در تولید بتن خیس با توجه به نسبت آب در این بتن تنش‌های حاصل از مکانیزم کارکرد بتونیر، نه تنها تاثیری در ماهیّت و کیفیّت بتن ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تولید بتن با ترکیب و میکس یکنواخت در حداقل زمان و با صرف حداقل انرژی می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.