انواع بتن و کاربرد آن ها

انواع بتن و کاربرد آن ها

انواع بتن و کاربرد آن ها

بتن ماده ایست که مخلوط آن از آب، سیمان، شن، ماسه، مواد افزودنی، الیاف یا رنگدانه ها، یک ماده مقاوم را در اختیار ما قرار می دهد که می توانیم از آن برای اهداف مختلف استفاده کنیم. بتن ماده ای است که برای همه چیز استفاده شده است و بیشتر اوقات با توضیحات مشابه. به این معنا که بدون در نظر گرفتن مقاومت مورد نظر ما وزن، بافت، رنگ و … سازندگان به سادگی مقداری دانه، مقدار آب را تغییر می دهند یا رنگدانه ها را برای تغییر رنگ تغییر می دهند. در زیر چندین نوع بتن، کاربردها و خواص آنها را که ممکن است در مورد آنها اطلاع نداشته باشید، ارائه می دهیم.

1- بتن ضد باکتریایی

بتن ضد باکتریایی شکل جدیدی از بتن است، اگر بخواهیم آن را به نوعی نام ببریم، نوعی از بتن بهداشتی است. اما این مایع با سطح آغشته به سطح آن ساخته نمی شود، بلکه ماده ای است که در ساخت بتن استفاده می شود و از رشد میکروارگانیسم ها در سطح آن جلوگیری می کند. بسیار جالب است مواد اولیه بتن سنتی است، اما غنی شده با مواد افزودنی منحصر به فرد است که به آن خاصیت ضد باکتریایی می بخشد. این نوع بتن ضد باکتری در صنایع غذایی مراکز بهداشتی و درمانگاه ها، کشتارگاه ها و مرغداری ها استفاده می شود.

2- بتن تخلیه

جرم دانه ای آن با یک شبکه بسیار کوچک از کانال ها، به آن ظرفیت زیادی می دهد تا آب را به طور موثر تخلیه کند و از ایجاد گودال ها جلوگیری شود. بتن تخلیه یک ماده متخلخل بسیار مناسب برای جمع آوری آب باران و هدایت صحیح آن است.

3- بتن خودتراکم

ما نباید این نوع بتن را با بتن سیال اشتباه بگیریم زیرا خواص آن یکسان نیست. بتن خود متراکم با افزودن افزودنی های فوق روان کننده به دست می آید، این ویژگی اصلی این نوع بتن را به آن می بخشد: نیازی به تراکم ندارد. این ویژگی نسبت به انواع دیگر بتن مزیت دارد.

انواع بتن و کاربرد آن ها

انواع بتن و کاربرد آن ها

4- بتن اسپری تقویت شده با الیاف

این نوع بتن به لطف توسعه الیاف کارآمدتر اهمیت بیشتری یافته است. با استفاده از این نوع بتن، از ترک خوردگی در دال به دلیل قرارگیری ضعیف آرماتور برای جلوگیری از تنش های انقباض گیرش ناشی از تغییرات دما جلوگیری می کنیم. فیبر فولادی به طور کلی مناسب ترین است. از سوی دیگر فیبر کربن دارای خواص عالی است اما گران است.

 

5- بتن با مقاومت بالا

این نوع بتن به طور گسترده ای در اجرای سازه های بزرگ یا آسمان خراش ها مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً در ساختمان ها استفاده نمی شود، اگرچه مزایای زیادی را ارائه می دهد. این دارای مقاومت بالایی است که می تواند بالاتر از 70 مگاپاسکال باشد. به طور خلاصه هر یک از عناصر تشکیل دهنده این نوع بتن باید دارای مقاومت بالایی باشند. نسبت آب و سیمان پایین آن باعث می شود که بتن حاصل بسیار فشرده شود.

6- بتن سبک

این نوع بتن نه تنها با خاک رس منبسط شده ساخته می شود بلکه می توان از انواع سنگدانه هایی که حتی می توانند به آن ظرفیت مقاومتی بدهند، ساخته شود. اگرچه مقاومت کششی و برشی در مقایسه با بتن های معمولی کاهش می یابد اما امکان تولید بتن های سبک با مقاومت فشاری تا 80 مگاپاسکال وجود دارد. البته از جمله مزایای بتن سبک می توان به سبک شدن سازه ها اشاره کرد که به کاهش حجم بتن مورد استفاده یا کاهش بار دائمی سازه ها کمک می کند. محبوب ترین کاربرد آن تقویت کف در بازسازی ساختمان است. همچنین اجازه می دهد تا طبقه های ناهموار را منظم کنید که برای قرار دادن روسازی ها بسیار ناهموار است.

7- بتن شفاف

این نوع بتن نور را وارد می کند و با آن جلوه ای مشابه صفحه نمایش به دست می آید. با مخلوط کردن بتن معمولی با فیبر نوری به دست می آید و اجازه می دهد نور از جرم آن عبور کند.

8- بتن حفر شده

این یک نوع بتن است که برای پر کردن تراشه ها و حفره ها استفاده می شود که به آن اجازه می دهد تا پر کردن سنتی سنگریزه را جایگزین کند. هنگامی که سفت شد حفاری را آسان می کند، زیرا سختی زیادی را به دست نمی آورد و حتی به شما امکان می دهد تا برش ها را با دست باز کنید. این تاسیسات که باید حفر شود بسیار مفید است، مزیت بزرگ این نوع بتن سرعت پر شدن تراشه و ویژگی خوب فشردگی آن است.

انواع بتن و کاربرد آن ها

انواع بتن و کاربرد آن ها

خط تولید سنگفرش

شرکت سپاهان ماشین با سابقه 20 ساله در زمینه تولید، طراحی و فروش بهترین دستگاه های ساخت بتن در خدمت شما عزیزان است. این دستگاه های پیشرفته می توانند در پروژه های بزرگ به شما کمک کنند و همچنین با مشاوره از متخصصین و مدیران این شرکت بهترین خرید خود را ثبت کنید. همچنین با کمک این دستگاه های پیشرفته می توانید خط تولید قطعات بتنی و خط تولید سنگفرش را در کارهای ساختمانی خود پیش ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.